sunnuntai 26. joulukuuta 2021

319

 


"Seuraavaksi teen esityksen, jota kukaan ei voi käsittää", sanoo yhdeksänvuotias. 
Valmistelujen aikana ehdin toivottaa hyvää nimipäivää tapaninmekolle, 
mikä vaatii rohkeutta. Ja rohkeus on niin lähellä 
ujoutta, että joskus ne erottaa toisistaan 
vain peilejä ja linssejä sisältävällä
pitkällä putkella. Ilman tans
seja olen se, joka katsoo 
putkeen mieluummin 
kuin ottaa kaipuun 
puheeksi ja työn
tää silmät sil
miin. Mek
ko venyy. Kauluk
set pullistuvat hirvittä
västä määrästä ajattelua,
ajattelua. Mutta mekko on vain 
tekemistä. Pelkkää tekemistä. Ja sarjakuvako
koelman piirtäminen mekosta on helpompaa tekemistä kuin puhelimessa
puhuminen tai kysymysten esittäminen tanssiville ompelijoille. Kohta esitys alkaa. Vierustoveri
ni kysyy: "Ootko sä koskaan työntäny sormea nenään ja pannu sen sit kiinni bussin kaiteeseen?"






318

 




Meillä oli sokea mekko. Oikeasti sokea, ei kuvaannollisesti.
Ja sokealla mekolla oli meidät: erosta vuotava
silmä ja ratsailla naurava hunajasuu. Aloi
timme keskeltä ja lopetimme keskel
le. Laitan kaiken tänne juuri sellaisena,
niin keskeneräisenä kuin mahdollista. Kun
olin ottanut eron mekosta, jotkut mekot lakka
sivat katsomasta silmiin. Ja kohta opin, että kaikki
mekot puhuvat eri tavalla tohtorille ja ompelijalle. En kerro mo
lemmista heti, kerron vain toisesta ja pysähdyn kuuntelemaan, mitä tulee.
Eivätkä kaikki löydä vaurioituneen käden rytmiä heti kämmenes
tä, kyynärtaipeesta tai olkapäältä. Eivätkä edes
peukalon ja etusormen välistä, vaikka heitä
opastaa kuin näkevää. Joku löytää vähi
tellen, joku samassa hetkessä ja
on aikansa sijoiltaan.
Jotkut luulevat
vammaa me
taforaksi.
Vamma
on vain
yhteyk
siä, vaikka joiltakin se
vie ne. Jotkut sekoittavat vamman kusipäisyyteen,
jotkut kusipäisyyden itsenäisyyteen, jotkut itsenäisyyden
improvisaatioon (minä). Ja kun olin ottanut eron mekosta, pidin
lahjat ja jatkoin leikkiä. Sillä joskus läheisyys lakkaa, vaikka rakkaut
ta on paljon. Ja joskus tanssi loppuu, vaikka muusikot soittavat vielä.